Tuesday 9 September 2008

Ramadhan al Mubarak


Tidak terasa sudah seminggu kita berpuasa dan masa berlalu begitu cepat, dan kita masih jua lalai dengan hal-hal yang mengalihkan tumpuan dan fokus kita daripada kegiatan ibadah kita di bulan yang mubarak ini. Sesungguhnya bulan Ramadhan ini mempunyai kelebihan yang istimewa sehinggakan Ibnu Abbas pernah mendengar Rasulullah saw bersabda yang maksudnya:


“Jika umatku tahu apa yang terkandung dalam Ramadhan, nescaya mereka ingin sepanjang tahun hendaknya Ramadhan saja.” 


Apa kelebihannya Ramadhan itu? Di antaranya adalah sebagai berikut:-


1. Bulan Ramadhan adalah bulan Allah swt


Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:


“Dari Aisyah r.a. ia berkata: Rasulullah saw telah bersabda: Bulan Ramadhan adalah bulan Allah dan bulan Sya’aban adalah bulanku, Sya’aban adalah kesucian dan Ramadhan adalah keampunan.”


(Riwayat Sa’id bin Mansur)


2. Bulan yang penuh berkah


3. Bulan dibuka pintu syurga dan ditutupnya pintu neraka dan dibelenggunya syaitan.


Rasulullah saw bersabda yang maksudnya:

    

“Telah datang kepada kamu bulan yang diberkati, kamu wajib berpuasa di dalamnya, pada bulan ini ditutup pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka, syaitan-syaitan dibelenggu; di dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan, barangsiapa menghormati kebaikannya, maka sesungguhnya dihormatilah dia.”


Hadis diriwayatkan oleh Ahmad, An-Nasai dan Al-Baihaqi (Fiqhus Sunnah Juz 1 hal. 366)


4. Kitab-kitab suci yang berasal dari langit (Kutubus samawiah) diturunkan pada bulan Ramadhan.


Shuhuf Ibrahim diturunkan pada malam pertama bulan Ramadhan. Kitab Taurat diturunkan kepada Nabi Ibrahim pada 6 Ramadhan 700 tahun sesudah Shuhuf Ibrahim.  Kitab Zabur diturunkan kepada Nabi Daud pada 12 Ramadhan 500 tahun sesudah Taurat. Kitab Injil diturunkan kepada Nabi Isa pada 18 Ramadhan 1800 tahun sesudah Zabur. Kitab suci Al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad saw pada 17 Ramadhan  620 tahun sesudah Injil.


5. Bulan yang penuh pengampunan.


Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:


“Dari Abu Hurairah r.a. ia berkata: Rasulullah saw telah bersabda: Barangsiapa berpuasa pada bulan Ramadhan kerana iman dan mengharap keredhaan Allah swt akan diampuni dosa-dosanya yang terdahulu.”


Semoga kita dapat memanfaatkan sepenuhnya peluang beribadat di bulan al-Mubarak ini.


(Dipetik dari buku ‘Keistimewaan Dan Keutamaan Amalan-amalan di Bulan Ramadhan al Mubarak’ susunan Muhammad Uzair Al Aziz)


Salam hormat - Pamit/Puda

No comments: