Thursday 17 April 2008

Penutupan Sidang Ke-47 Eksekutif MABBIM - 11 April 2008




Setelah bersidang selama tiga hari mulai 9hb April 2008, maka sidang (mesyuarat) eksekutif MABBIM telah sempurna dirumuskan pada hari Jumaat, 11 April 2008 dengan beberapa keputusan umum disepakati oleh ketiga-tiga negara anggota. Keputusan Umum telah ditanda tangani oleh ketua perwakilan setiap negara anggota iaitu Dr. Haji Dendy Sugono (Kepala Pusat Bahasa, Republik Indonesia), Dato Dr. Firdaus Abdullah (Ketua Pengarah, Dewan Bahasa dan Pustaka, Malaysia) dan Dr. Mataim Bakar (Pengarah, Dewan Bahasa dan Pustaka, Negara Brunei Darussalam).

Sidang juga bersetuju untuk mengadakan Sidang Ke-48 Eksekutif MABBIM di Negara Brunei Darussalam pada bulan Mac 2009 yang mana juga akan diselajurkan dengan pengungkayahan Seminar Bahasa selama dua hari dan juga Sidang Ke-22 Pakar Pengembangaan Ilmu juga selama dua hari.

Rombongan Brunei Darussalam telah kembali pulang ke Brunei Darussalam pada 12hb April 2008 dan seterusnya akan membuat persiapan bagi menjadi tuan rumah bagi Sidang MABBIM pada tahun hadapan.


- Pamit/Puda -


No comments: