Wednesday 19 March 2008

Renungan Hari Ini

"Success depends on what YOU do with YOU"
Ron Jenson

Kejayaan bergantung kepada apa yang AWDA lakukan dengan diri AWDA

Apa jua yang kita lakukan dan bukan apa yang orang lain lakukan yang akan menentukan kejayaan buat diri sendiri. Ini bermakna kejayaan buat diri kita adalah tanggungjawab kita sepenuhnya. Orang lain pula bertanggungjawab ke atas diri mereka masing-masing.


"Kejayaan bergantung ke atas apa yang kita lakukan terhadap diri sendiri"

Kita perlu ingat bahawa kitalah yang bertanggungjawab sepenuhnya ke atas kejayaan diri sendiri. Orang lain hanya boleh membantu, menegur, memberi nasihat dan peringatan, serta membimbing dan menolak kita dari belakang. Sebaliknya tanggungjawab untuk bertungkus lumus  dan bertindak untuk menjayakan sesuatu kerja terletak pada diri kita sendiri.

Jadi, apa yang kita lakukan terhadap diri sendirilah yang akan menentukan kejayaan atau sebaliknya. Jika kita menggunakan segala potensi yang dianugerahkan oleh Allah kepada kita untuk mencapai matlamat tertentu, bersikap lebih positif, serta berusaha bersungguh-sungguh, nescaya kita akan berjaya.

Jadi kesimpulannya, untuk tujuan apa kita gunakan potensi diri yang ada pada diri sendiri dan sehebat mana kita menggilap potensi itu akan menentukan kejayaan buat diri kita. Jadi kejayaan banyak bergantung kepada apa yang kita lakukan terhadap diri sendiri.

- Pamit/Puda -  

No comments: