Tuesday 25 March 2008

Keagungan ciptaan Allah yang menakjubkan

Kita sebenarnya jauh lebih hebat daripada apa yang kita sangkakan

Tuhan menganugerahkan kita kehebatan yang menakjubkan. Kita dibekalkan salah satu organ yang tercanggih dalam dunia, iaitu otak. Sel utama yang menggerakkan otak kita ialah neuron. Otak manusia mengandungi lebih sepuluh bilion neuron (10 000 000 000).

Saintis yang mengkaji otak manusia menganggarkan keupayaan otak kita boleh menyimpan 125.5 trilion ingatan. Jumlah ini adalah 10 000 kali ganda maklumat yang terdapat di dalam Encyclopedia Britanica! Ada saintis yang menganggarkan bahawa otak kita juga berupaya menyimpan lebih banyak maklumat dari semua perpustakaan yang terdapat di dunia. Ia juga lebih hebat dari mana-mana komputer tercanggih hari ini.

Mungkin ramai yang terkejut dengan pendedahan di atas apatah lagi kerana mereka sering memperkecilkan kebolehan diri sendiri. Ini boleh membantut perkembangan potensi mereka kerana tidak yakin akan kebolehan dan kemampuan diri sendiri. Kita sebenarnya hebat dan diciptakan Allah dengan pelbagai kebolehan. Kehebatan yang sedia ada dipadukan dengan usaha yang lebih mantap boleh menggilap potensi diri sebaik mungkin. Seperti kata pepatah Melayu: "Jika tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya".


- Pamit/Puda - 

No comments: