Saturday 1 March 2008

Penilaian Gol dan Prestasi Pekerjaan (Goals and Performance Appraisal)

Seperti yang dijanjikan, kita akan meneruskan perbincangan mengenai dengan ukuran tahap kecemerlangan individu pekerja menerusi proses Penilaian Gol dan Prestasi Pekerjaan (Goals and Performance Appraisal) yang diamalkan dalam sistem pengurusan BSP. Ada beberapa hal yang ditekankan dalam sistem Penilaian Gol dan Prestasi ini. Pertama, pentingnya individu mempunyai perancangan dalam menjalankan tugas masing-masing. Kedua, dalam membuat perancangan, kita perlu ada matlamat pada setiap tugasan kita, yang mana menghendakki kita mewujudkan Kontrak Prestasi (Performance Contract) dalam bentuk Tugasan dan Sasaran (Tasks and Targets). Dan ketiga, Tugasan dan Sasaran perlulah SMART yang bermaksud:
  • S - Specific
  • M - Measurable
  • A - Achievable
  • R - Relevant
  • T - Time-framed
Dalam membuat penilaian prestasi, ada beberapa aspek perilaku (behaviours) yang hendak dikenalpasti dalam diri individu. Tiga aspek yang penting ialah Kepimpinan (Leadership), Akauntabiliti dan Kerja Berpasukan (Teamwork).

Dalam perilaku Kepimpinan, dari perspektif sistem pengurusan BSP, yang ditekankan adalah keupayaan membina wawasan yang dikongsikan bersama (building a shared vision). Oleh yang demikian, individu yang menonjolkan sifat-sifat kepimpinan yang baik perlu mempunyai fokus, berorientasikan manusia (people oriented) dan mempunyai set-minda luaran (external mindset).

Atribut Akauntabiliti pula menekankan bahawa seseorang pekerja itu perlu menonjolkan sifat-sifat dorongan (drive), disiplin dan sentiasa memberikan komitmen kepada penyerahan hasil tugasan (delivery).

Perilaku ketiga yang disebutkan di atas ialah Kerja Berpasukan. Dalam hal ini, sifat-sifat yang perlu ditonjolkan oleh seseorang pekerja ialah Kebolehan (Capability) dan sifat Cabar dan Bantu (Challenge and Support).

Demikian secara ringkas ciri-ciri utama dalam proses Penilaian Gol dan Prestasi dari perspektif sistem pengurusan sumber manusia syarikat BSP. Di kesempatan akan datang, kita akan membicarakan pula konsep Anggaran Potensi Masakini (Current Estimated Potential) sebagai komponen penting dalam mengukur kecemerlangan seseorang individu,

Hingga bertemu lagi, salam hormat....


- Pamit/Puda -



No comments: